Annons:

Sök

Annons:

Folk hamstrade pellets:

För egen del är Stockhorvan Trä & Pellets inte till freds med tillgången. Råvarubristen ställer fortfarande till det. "Vi hade önskat att vi kunde ta emot nya kunder, men det har vi tyvärr inte kunnat", säger vd Peter Petersson.
Foto: Ossian Mathiasson

Folk hamstrade pellets: "Hysteri" – så ser läget ut nu för lokala företaget

Efter att ha varit fullständig panik på beställningsfronten, har den värsta hysterin efter pellets lagt sig något.
– Ja, nu har det planat ut och lugnat ner sig, sedan det kommit fram volymer på annat håll, även i Europa, säger Peter Petersson, vd på Stockhorvan Trä & Pellets.

Annons:

I höstas fick pelletsfabriken åtta-tio mail om dagen från kunder som ville köpa pellets. Nu har den värsta hysterin lagt sig.

– Det vände under senhösten, då blev vi erbjudna volymer som var till salu istället, säger Peter Petersson.

Vad beror det här på, att läget stabiliserats?

– Det är en bra fråga, men ett svar är att det hamstrades väldigt mycket pellets tidigt. Vi var försiktiga i augusti redan och begränsade antalet pall varje kund fick köpa. Men det gjorde inte alla utan det gick att köpa hur mycket som helst, det orsakade en brist. Det blev kaos, säger Peter Petersson.

Att jämföra med bristen på jäst och toapapper under pandemin?

– Ja, lite så, det är nog en bra liknelse, tillägger han. Många köpte på sig mer pellets än de kanske behövde i ren panik. Därför är det många som har ordnat sin pelletsförsörjning och då blir det lugnare nu när hela höstbeställningen är gjord.

Råvarubristen påverkar fortfarande

För egen del är dock inte Stockhorvan Trä & Pellets till freds med tillgången. Det är råvarubristen som fortfarande ställer till det.

– Vi hade önskat att vi kunde ta emot nya kunder, men det har vi tyvärr inte kunnat, säger Peter Petersson.

Vad går du in i 2023 med för känsla?

– För egen del är vi lite hoppfulla, tack vare några nya samarbeten. Sedan kom det en god signal förra veckan, när både Vida och Södra gick ut och aviserade att de taktar upp och kör för fullt igen från januari. Det är gott tecken, för annars var osäkerheten stor kring hur det skulle komma att bli med sågverksindustrin. Så jag får säga att vi är försiktigt optimistiska inför nästa år.

Ni utsattes för ett bedrägeri på hela 80 000 kronor tidigare under hösten. Hur har det gått med det?

– Än har vi ingenting hört, men alla kontaktuppgifter finns ju så det borde gå att få tag i bedragarna, säger Peter Petersson som utsattes för ett nytt bedrägeriförsök tidigare i december.

– Jag blev uppringd av någon som utgjorde sig för att ringa från Europol som sa att min identitet kapats och att de öppnat sju olika konton i Europa och flyttat pengar där emellan. Så de ville förhöra mig om detta och bad mig logga in på datorn, så skulle jag få se vad Europol hade för uppgifter i ärendet.

"Så mycket skit hela tiden"

Med det förra bedrägeriet i färskt minne gick inte Peter Petersson på det här och nu vill han varna andra.

– Även en av våra anställda fick ett liknande samtal och de hade vanliga mobilnummer, som var väldigt lika våra egna, så det såg heller inte skumt ut. Det är så mycket skit hela tiden, man måste ständigt vara på sin vakt.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenshultsfred.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: